Follow us on Facebook to receive important updates Follow us on Twitter to receive important updates Follow us on sina.com's microblogging site to receive important updates Follow us on Douban to receive important updates
Chinese Text Project Data wiki
-> 龔壯

龔壯[View] [Edit] [History]
ctext:665982

RelationTargetTextual basis
typeperson
name龔壯
name-style子瑋晉書·列傳第六十四 隱逸{{孫登 董京 夏統 朱沖 范粲 魯勝 董養 霍原 郭琦 伍朝 魯褒 氾騰 任旭 郭文 龔壯 孟陋 韓績 譙秀 翟湯 郭翻 辛謐 劉驎之 索襲 楊軻 公孫鳳 公孫永 張忠 石垣 宋纖 郭荷 郭瑀 祈嘉 瞿硎先生 謝敷 戴逵 龔玄之 陶淡 陶潛}}》:龔壯,字子瑋,巴西人也。
born250
authority-wikidataQ45268825
link-wikipedia_zh龚壮
龔壯東晉十六國時成漢巴西郡(治今四川閬中)人,字子瑋

龔壯的父親、叔父都被李特所殺,龔壯想要報仇,因力弱不能複仇隱居山中,多年不脫喪服。李特的侄子李壽多次以禮徵召,龔壯不應召。成玉恆四年(338年)龔壯前往拜見李壽,利用李壽與李特之孫、成國皇帝李期之間的矛盾,使李壽殺李期報私仇。李壽因李期濫殺無辜,向龔壯詢問自我保全的方法。龔壯說:「巴蜀之民本是晉朝的臣民,節下若能發兵西取成都,向晉朝稱藩,誰不爭著做您的前驅!如此福延子孫,名垂不朽。」李壽聽從龔壯之言,取成都,廢李期自立為漢皇帝。李壽用安車、束帛徵召龔壯任太師,龔壯誓死不肯出仕,對李壽所饋贈的禮物,一概不接受。八月,蜀地陰雨連綿,百姓饑荒,疫病流行。龔壯上封事還是勸說李壽向晉朝稱臣,李壽不採納。

漢興三年(340年),後趙天王石虎寫信給漢皇帝李壽,想和他聯軍南犯東晉,約定平分江南之地。李壽大為高興,派散騎常侍王嘏、中常侍王廣出使後趙。龔壯規諫:「陛下與胡虜結盟,怎比得上與晉朝結盟?胡虜是豺狼,滅晉之後,我們不得不北面稱臣侍奉他,若和他們爭天下,我們和他強弱不敵,處于危亡的境地。虞國、虢國的往事,就是教訓,希望陛下深思熟慮。」李壽于是停止攻伐東晉的舉動。龔壯認為人的品行最重要的是忠孝,已經為父親、叔父報仇,又想讓李壽侍奉晉室,李壽不聽。龔壯便假稱耳聾,手不能拿東西,辭職歸鄉,以讀書寫作自娛,終身不再去成都。一心考究經典,構畫文章,著有《近德論》等。

The text above has been excerpted automatically from Wikipedia - please correct any errors in the original article.

TextCount
王隱晉書2
全上古三代秦漢三國六朝文3
大清一統志2
晉書2
名賢氏族言行類稿2
冊府元龜2
URI: https://data.ctext.org/entity/665982 [RDF]

Enjoy this site? Please help.Site design and content copyright 2006-2024. When quoting or citing information from this site, please link to the corresponding page or to https://ctext.org. Please note that the use of automatic download software on this site is strictly prohibited, and that users of such software are automatically banned without warning to save bandwidth. 沪ICP备09015720号-3Comments? Suggestions? Please raise them here.