Follow us on Facebook to receive important updates Follow us on Twitter to receive important updates Follow us on sina.com's microblogging site to receive important updates Follow us on Douban to receive important updates
Chinese Text Project
Simplified Chinese version
Discussion -> Philosophical issues -> 「治大国若烹小鲜」老子三千言之哲学思想.一

2018-03-15 10:36:40「治大国若烹小鲜」老子三千言之哲学思想.一
Posted by: y4inpg (yyyy404)《老子.六十章》:「治大国若烹小鲜」,坊间多不离以治理大国像煮甚么小菜啊,或小鲜鱼啊这东西来要怎的怎样去说的。都认爲,治理上是不必多动作,而越少越好,以达无爲之功也。
但我说,如果咱们都如下去认识这七个字:
一、治,康熙字典引:简习也,例如治其大体之谓也。又引:道家静室曰治也。由是,看官,「治」,指修行不?
二:大:相对小而言也。
三:国:据一定范围之域也。
四、若:康熙字典引:如(像)也。乃(如此)也。
五、烹:集韵:煮也。
六、小:说文:物之微也。然所谓小,众所周知必相对大而言也。同时也相对多而言也。
七、鲜:释名:尽也。又尔雅释诂:希、鲜、寡,罕也,总言少之谓也。少通小。而少谓之缺也。缺谓之去也毁也。
那么,好了,将大这东西,煮致小,小之又小,微了,罕了,少了,去了,尽了,犹毁掉般,就像煮水,越煮越少甚至尽了更无了,你看看,老子是不是在说:将人才会因相对而言的大,如煮水般无了去呢?
这时:看官,大国是国家观念么?小鲜,是鱼鲜观念么,或由于「若」,因说文:择菜也,而是菜这样东西么?都不是呀!是不是大家都想多了呢!
所以,从「治」字指修行上看,是要将「道可道」,修行至「非常道」去也。将「名可名」,修行到「非常名」去也。
也就是说:将「可道」的,犹一直煮,尽去了,无了,那就是「非常道」了。
是不是这样子读,才达到无爲哲学思想之最啊!
同时,这样煮到无了,就是庄子「每下愈况」的意思,你知道不!
那么下次,我也讲讲「每下愈况」的庄子其哲学思想之精神。
也顺便说说,《老子》三千言每一句,都是围绕「无爲」思想去说的。是一篇可以连贯「无爲」思想的哲学极品。

2018-05-24 12:42:36「治大国若烹小鲜」老子三千言之哲学思想.一
Posted by: kunchou (周坤)这种说法或有道理,其实不过是自家的附会

2018-05-31 00:18:38「治大国若烹小鲜」老子三千言之哲学思想.一
Posted by: y4inpg (yyyy404)
Quote: kunchou @ 2018-05-24 12:42:36
这种说法或有道理,其实不过是自家的附会

谢谢你到此一游。
《老子》他自家学问,是无爲,能附会到位,那才是呢。
这七字,若你见其解释:「治大国就像烹调美味的小菜一样」,或者说「治大国好像烹煮小鱼一样」,那、怎样是无爲啊,是教你有爲吧。



To participate in the discussion, please log in to your CTP account using the form below. If you don't yet have an account, click here to set one up.

Log in
Username:
Password:
Keep me logged in
Forgotten password

Enjoy this site? Please help.Site design and content copyright 2006-2024. When quoting or citing information from this site, please link to the corresponding page or to https://ctext.org/ens. Please note that the use of automatic download software on this site is strictly prohibited, and that users of such software are automatically banned without warning to save bandwidth. 沪ICP备09015720号-3Comments? Suggestions? Please raise them here.