Follow us on Facebook to receive important updates Follow us on Twitter to receive important updates Follow us on sina.com's microblogging site to receive important updates Follow us on Douban to receive important updates
Chinese Text Project
Show translation:[None] [Modern Chinese] [English]
Show statistics Edit searchSearch details:
Scope: The seven causes of anxiety Request type: Paragraph
Condition 1: Contains text "城郭不備全不可以自守" Matched:1.
Total 1 paragraphs. Page 1 of 1.

七患 - The seven causes of anxiety

Library Resources
4 七患:
故倉1無備粟,不可以待凶饑;庫無備兵,雖有義不能征無義;;心無備慮,不可以應卒。是若慶忌無去之心,不能輕出。夫桀無待湯之備,故放;紂無待武王之備,故殺。桀、紂貴為天子,富有天下,然而皆滅亡於百里之君者,何也?有富貴而不為備也。故備者,國之重也;食者,國之寶也;兵者,國之爪也。城者所以自守也。此三者國之具也。
七患:
所以,糧倉中沒有預備糧,就不能防備兇年饑荒;兵庫中沒有武器,即使自己有義也不能去討伐無義;內外城池若不完備,不可以自行防守;心中沒有戒備之心,就不能應付突然的變故。這就好像慶忌沒有逐走要離之意,就不可輕出致死。桀沒有防御湯的準備,因此被湯放逐;紂沒有防御周武王的準備,因此被殺。桀和紂雖貴為天子,富有天下,然而都被方圓百里的小國之君所滅,這是為何呢?是因為他們雖然富貴,卻不做好防備。所以防備是國家最重要的事情。糧食是國家的寶物,兵器是國家爪牙,城郭是用來自我守衛的:這三者是維持國家的工具。

1. 倉 : Originally read: "食". Corrected by 孫詒讓《墨子閒詁》

Total 1 paragraphs. Page 1 of 1.